VR - Leerfabriek
In de klas is het omwille van praktische redenen vaak onmogelijk om leerlingen in contact te brengen met de realiteit. Dit terwijl het vaak een sterke meerwaarde is om eindtermen en beroepskwalificaties te bereiken. Denk maar aan het bestuderen van een kruispunt, een bedrijfsbezoek of een bezoek aan musea,... Hiervoor wil VR-leerfabriek een oplossing bieden.
​
WAT?
De VR-Leerfabriek zet enerzijds in op het ontwerp van gebruiksvriendelijke software om het voor leerkrachten mogelijk te maken zelf VR-lesmateriaal te ontwikkelen met het gebruik van 360° video’s. Voor het ontwerp van deze software bouwt het projectconsortium verder op bestaande freeware, namelijk Vivista. De leeromgeving zal bovendien worden verrijkt met hotspots, tracing points en evaluatiepunten.
Anderzijds ontwerpt het team zelf ook kant-en-klaar lesmateriaal in hun zelf ontworpen leeromgeving. Concreet zal de VR-leerfabriek vier lessen ontwikkelen om leerkrachten te inspireren en aan te tonen hoe het gebruik van 360° video’s en VR een meerwaarde kan betekenen voor elk vakdomein van het secundair onderwijs.
IMPACT?
De VR-leerfabriek wil leerkrachten in staat stellen om zelf hun lessen uit te breiden met 360° video’s en dit lesmateriaal op termijn beschikbaar stellen via een gedeeld platform. Zo wil het project elke leerling van het secundair onderwijs in Vlaanderen laten proeven van de meerwaarde van Virtual Reality.
​
In een notendop
NAAM PROJECT:
VR-Leerfabriek
DOEL:
Leerkrachten de handvaten aanreiken om zelf VR lessen te ontwerpen met 360° video’s om zo het standaard lescurriculum in het secundair onderwijs uit te breiden
PROJECTCONSORTIUM:
Provil Lommel, Don Bosco Helchteren, Hogeschool PXL en LOOA vzw
​
De VR-Leerfabriek is een Smart Education @ Schools project uitgevoerd door PROVIL, PXL, Don Bosco en LOOA met steun van de Vlaamse overheid en imec.
​
​